Nervsystemet – enkel genomgång för undersköterskor (Anatomi 1)
Den här artikeln hjälper dig att förstå hur nervsystemet är uppbyggt och fungerar. Allt är förklarat på ett enkelt sätt som passar dig som studerar till undersköterska.
Vad är nervsystemet?
Nervsystemet är kroppens kommunikationssystem. Det kopplar ihop hjärnan, ryggmärgen, organ, muskler och sinnen. Tack vare nervsystemet kan kroppen känna, tänka, röra sig och reagera snabbt.
Nervsystemet delas in i två huvuddelar:
- Centrala nervsystemet (CNS)
- Perifera nervsystemet (PNS)
Centrala nervsystemet (CNS)
CNS består av hjärnan och ryggmärgen. Det är kroppens kontrollcenter.
Hjärnan
Hjärnan styr allt vi gör – känslor, minnen, tankar och rörelser.
Den består av tre delar:
- Storhjärnan – uppdelad i två halvor och fyra lober:
- Pannlob: rörelse, personlighet, planering
- Hjässlob: känsel, förståelse, språk
- Tinningslob: hörsel, känslor, minne
- Nacklob: syn
- Lillhjärnan – styr balans och koordination
- Hjärnstammen – styr andning, hjärtslag, blodtryck och kopplar ihop hjärnan med ryggmärgen
I hjärnstammen finns också hypotalamus och hypofysen som styr hormoner, körtlar och menstruation.
I den förlängda märgen korsas nervbanorna. Därför styr vänster hjärnhalva kroppens högra sida – och tvärtom.
Ryggmärgen
Ryggmärgen går från hjärnan ner genom ryggraden till ländryggen. Den fungerar som en väg där signaler skickas mellan hjärnan och resten av kroppen.
Från ryggmärgen går 31 par nerver, från hjärnan 12 par.
Perifera nervsystemet (PNS)
PNS består av alla nerver som går ut från eller tillbaka till CNS. Det kopplar CNS till muskler, hud, inre organ och sinnen.
PNS innehåller två funktionella delar:
- Somatiska nervsystemet
- Autonoma nervsystemet
Somatiska nervsystemet (viljestyrt)
Det somatiska nervsystemet gör att vi kan:
- Styr muskler med vilja (gå, skriva, prata)
- Ta emot information från våra sinnen (ljud, syn, beröring)
Autonoma nervsystemet (icke viljestyrt)
Det autonoma nervsystemet styr inre organ automatiskt, utan att vi behöver tänka på det. Till exempel: hjärtslag, matsmältning och andning.
Det delas in i två delar:
Sympatiska nervsystemet
Aktiveras vid stress, rädsla eller fara. Det gör kroppen redo att agera.
- Pulsen ökar
- Andningen blir snabb
- Pupillerna vidgas
- Matsmältning och urinblåsa bromsas
Parasympatiska nervsystemet
Aktivt vid vila och återhämtning.
- Pulsen minskar
- Matsmältningen fungerar
- Vi blir lugna
- Urinblåsan töms normalt
Nervcellen (neuron)
Kroppen har ungefär 100 miljarder nervceller när vi föds. Dessa celler kan inte föröka sig. Med åldern dör nervceller och hjärnan minskar i vikt.
Nervcellens delar
- Nervcellens cellkropp innehåller cellkärnan och styr nervcellens funktioner. Den bearbetar signaler och håller cellen vid liv.
- Dendriter – tar emot signaler
- Axon – skickar signaler vidare
- Myelin – ett fettlager runt axonet som gör signalen snabbare
- Synaps – kontakt mellan två nervceller eller mellan nerv och muskel
- Signalsubstanser – kemiska ämnen som skickar signalen vidare (t.ex. acetylkolin, noradrenalin, dopamin, endorfiner)
Hur fungerar en nervsignal?
- Signalen går genom axonet.
- Vid synapsen släpps en signalsubstans.
- Signalsubstansen binder till receptorer på nästa cell.
- Ny signal skapas och skickas vidare.
När signalen når en muskel, sker det vid en motorändplatta, och muskeln drar ihop sig.
Reflexer
Reflexer är snabba, automatiska reaktioner som sker utan att vi hinner tänka.
Reflexer skyddar kroppen mot skador. De ger snabba reaktioner som inte kräver att vi hinner tänka innan vi agerar.
Exempel:
- Medfödda reflexer:
- Sugreflex hos spädbarn
- Skyddsreflex: du drar bort handen från något hett
- Knäreflexen: testas ofta hos läkare
- Inlärda reflexer:
- cykla,
- simma
Smärta
Smärta är en viktig varningssignal för kroppen. Smärtcentrum i hjärnan visar var det gör ont.
Signaler från huden och inre organ kan hamna på samma ställe i ryggmärgen.
Bedövning fungerar genom att blockera dessa smärtsignaler i nerverna.
Sammanfattning: Nervsystemets uppdelning
Så här är nervsystemet organiserat:
- Nervsystemet
- Centrala nervsystemet (CNS)
- Hjärnan
- Ryggmärgen
- Perifera nervsystemet (PNS)
- Somatiska nervsystemet – viljestyrt
- Autonoma nervsystemet – icke viljestyrt
- Sympatiska nervsystemet
- Parasympatiska nervsystemet
- Centrala nervsystemet (CNS)
Testa dina kunskaper med vårt övningsprov om nervsystemet – perfekt repetition inför prov i Anatomi 1. Klicka här: “Kunskapstest: Nervsystemet – för dig som studerar till undersköterska“